donderdag 19 november 2015

Parafrase S02

Parafrase S02
   In het boek ‘Grensgebieden van het recht. Over sociale rechtvaardigheid’ (2006) in hoofdstuk 10: ‘Dood en kwaad’, §5: De vermogensbenadering, stelt de auteur Martha Nussbaum de vraag of er een soort kwaad bestaat in het doden van verschillende typen van dieren. Er zijn utilitaristen die het in orde vinden dieren pijnloos te doden als het een nuttig doel heeft, of die beweren dat het verantwoord is dit toe te passen om ze als voedsel te consumeren. Ik parafraseer vervolgens alinea 2 van dit gedeelte.
   De utilitaristen beweren gesteund op hun nuttigheidstheorie dat het dier dat pijnloos gedood wordt hiermee geen kwaad wordt berokkend, het dier heeft namelijk geen toekomstig perspectief. Martha Nussbaum brengt echter ter sprake dat deze bewering wel eens fout zou kunnen zijn. Zij oppert dat dieren die een geheugen hebben waarschijnlijk wel benul hebben van pijn lijden maar eigenlijk niet de beschikking hebben over het vermogen tot zoals zij het uitdrukt: een wezenloze herhaling. De huisdieren die wij als onze naasten beschouwen onder andere honden, katten of paarden geven wij meestal een pijnloos levenseinde met als doel hen een onwaardig verder bestaan in pijn en andere ongemakken te besparen. Daarentegen wordt deze pijnloze methode ook gebruikt door mensen die om één of andere reden van het dier vanaf willen geraken en dit is onaanvaardbaar. We voeren deze daad toch ook niet uit op bejaarden die ons te veel last veroorzaken bij het verzorgen? Nietemin beweert Nussbaum dat deze vorm van euthanasie op oudere dieren vaker toelaatbaar is dan bij mensen omdat zolang er geen vaststelling is van zware dementie een persoon zelf kan beschikken over de toepassing van euthansie. Het kan bij mensen nog steeds de moeite waard zijn om een leven te lijden in pijn en ziekte. Zij stelt vast dat men veronderstelt dat dit bij een dier niet zou het geval zou zijn.

Bibliografie:
Nussbaum, Martha. "Dood en kwaad." In Grensgebieden van het recht. Over sociale rechtvaardigheid. Amsterdam: Ambo, 2006.

Reflecties op een artikel uit het tijdschrift Streven ...


Het wiel van geweld tot stilstand brengen …
This wheel’s on fire
Rolling down the road
Best notify my next of kin
This wheel shall explode!


(Bob Dylan & Rick Danko 1967 album: The Basement Tapes 1975)

Bob Dylan & The Band - The Basement Tapes   

   Naar aanleiding van een filosofisch artikel dat ik las in het tijdschrift Streven van november 2015 ontstond er bij mij ten gevolge van een aantal passages een reflectie over een vraag die mij reeds lange tijd bezig houdt: waarom de mensheid reeds talloze eeuwen gebruik maakt van geweld?
Hubert Wolf

   Het artikel heet: ‘Hervorming aan hoofd en ledematen’. Het is geschreven door Hubert Wolf, hoogleraar kerkgeschiedenis aan de universiteit van Münster, Duitsland en is uit het Duits vertaald door Herman Simissen (hoofdredacteur van Streven). De auteur behandelt de genezing van het kerkbestuur uit de impasse van zucht naar macht en zijn kille bureaucratie.
   De eerste passage die mij trof handelt over paus Franciscus en meer bepaald over zijn speech gegeven bij de Kerstontvangst voor de Romeinse curie op 22 december 2014. De paus gebruikte hierbij beeldspraak die gebaseerd is op een uit de Bijbel genomen tekst van de apostel Paulus. Ik citeer de woorden vanuit Hubert Wolf’s artikel: ‘Het is mooi, zich de Romeinse curie voor te stellen als een klein model van de kerk, dat wil zeggen als een “lichaam”, dat er ernstig en dagelijks naar streeft meer levend, gezonder, harmonischer en meer in zichzelf en met Christus verenigd te zijn’(Wolf 2015, 918). De paus verwijst naar de kerk als het mystieke lichaam van Christus met veel ledematen. Onmiddellijk daarna, volgens het artikel, zette hij zijn speech verder met een woedende strafrede waarin hij het kerkbestuur verweet dat ze lijdt aan ‘spirituele Alzheimer’, ‘mentale verstarring’ en verzadigd is van ‘de terreur van de roddel’. De kerkvader noemt in totaal 15 ziektes, die in de Roomse curie heersen en ik citeer enkele ervan: kille bureaucratie, het streven naar macht en wereldlijk bezit, schijnheiligheid en gebrek aan zelfkritiek. Hij dringt dus aan op een grote hervorming en gezondmaking.
Paus Franciscus
Paus Adrianus VI

Hubert Wolf vermeld dat dit gebeuren ongekend is in de geschiedenis van de kerk! Een tweede passage van het artikel dat mij eveneens trof waren uitspraken van paus Adrianus VI (1522-1523). Deze man had eveneens plannen om het het kerkorgaan te hervormen dat toen eveneens in zijn totaliteit geperverteerd was. Ziehier een fragment uit zijn toespraak op de Rijksdag in Neurenberg in januari 1523 vermeld in het artikel van Streven: ‘… dat wij ons iedere inspanning getroosten, opdat om te beginnen de curie, waarmee alle kwaad begon, wordt hervormd … Daartoe voelen wij ons des te meer verplicht, omdat de hele wereld een dergelijke hervorming hartstochtelijk verlangt’.
   Nu voordat ik mijn reflectie verder zet wil ik echter eerst mijn persoonlijke standplaats beschrijven met betrekking tot het christendom, ik kom dan later terug op het artikel.
Boeddhisme

Ik sta open voor iedere religie en ben dus geen volgeling noch van het christendom of enige andere godsdienst. Bij het boeddhisme heb ik echter een voedingsbodem ontdekt die mijn leven op spiritueel vlak verrijkt heeft. Nu reken ik persoonlijk het boeddhisme niet bij de religies, ik vond hier eerder een handleiding voor een levenswijze. Doch ben ik van mening na enkele decennia van zelfstudie door mijn interesse aan het bovenzinnelijke, dat men in de basis van alle religies een rode draad vindt, die echter verscholen werd door ontstane structuren die werden en nog steeds worden gevoed door strenge hiërarchie, regels en wetten en machtsgeilheid. Deze rode draad is dat wij met het gebruik van geweld volledig verkeerd bezig zijn. Daarmee wil ik eigenlijk aantonen dat iedere religie een handleiding bezit an sich, maar ze is verborgen.
   Hierbij verwijs ik dan graag opnieuw naar de filosoof René Girard (1923-2015). Ik heb deze unieke persoon reeds in mijn vorige blog berichten als onderwerp besproken. Girard zegt bijvoorbeeld: ‘Het enige doel van religie is om de herhaling van wederkerig geweld te vermijden’ bron: La violence et le Sacré.

René Girard

De man is onlangs overleden en zou met het oog op de voorbije bloedige gebeurtenissen in Parijs van vrijdag 13 november stellig een reactie de wereld in gestuurd hebben die gefundeerd is op zijn hypothese. Girard is iemand die in de Bijbel, zowel het Oude als het Nieuwe Testament en al de bijhorende geschriften, een heel ander benadering en uitleg gevonden heeft dan die tot dan toe aangenomen werd. Het zou te lang duren om deze hypothese volledig uit de doeken te doen, maar ik doe een poging om wat mij van toepassing lijkt in mijn bericht. Girard zag in Jezus een persoon die ons een boodschap, een levenswijze kwam brengen die gebaseerd was op verdraagzaamheid, naastenliefde en ja geweldloosheid. De toenmalige gemeenschap heeft echter deze man van Nazareth met zijn rare ideeën en zijn ‘revolutionaire’ boodschap een halt toegeroepen, men heeft door een steeds maar wederkerende mimetische reactie hierop van hem een zondebok gemaakt, hij werd gekruisigd. Men heeft een kans laten liggen om voor eens en altijd de weg te verlaten van moord en geweld. Jezus gaf de mensheid toen een sleutel om een poort te openen naar een betere wereld. Wat er dan vervolgens uit voortkwam dat was de toorn van God en het uitspreken van de Dag Des Oordeels. Ook beweert Girard dat men dit laatste verkeerd geïnterpreteerd heeft! Het is niet God maar wijzelf die een Apocalyps op onze hals halen en de Dag Des Oordeels zal het moment zijn waar we ofwel allen ten onder gaan door een massale zelfvernietiging ofwel eindelijk tot het besef zullen komen dat het zo niet meer verder kan, met andere woorden er moet iets fundamenteels veranderen! Ik geef U lezer een belangrijke zin over deze situatie waarin aangegeven wordt dat we nog steeds mogelijkheden hebben om het wiel van geweld tot stilstand te brengen: ‘Zij zijn niet wijs genoeg om af te zien van wederzijdse afschrikking noch dwaas genoeg om het herroepelijke te ontketenen. We hebben dus met een ingewikkelde overgangstoestand te maken: je kunt er evengoed verwijzingen in zien naar al het menselijke gedrag in het verleden als naar de toekomst. Immers ofwel de mensen gaan zich meer en meer oriënteren op geweldloosheid, of ze zullen omkomen. Dat de huidige situatie nog een overgangskarakter heeft maakt het mogelijk dat de mensen de gigantische problemen die door deze situatie worden opgeworpen, omzeilen’(Girard 1978, 307). Ter informatie de tekst is geschreven in 1978 en toen kwam het terrorisme en geweld ook al bijzonder veel voor zij het in een andere gedaantes dan nu.
  Laten we terug naar het artikel refereren want de reactie van paus Franciscus is een bewonderenswaardige actie, in die zin dat hij als leidende figuur van een gigantische structuur, die duidelijk ongezond is, een positieve verandering wil doorvoeren en wat belangrijk is hij geeft zijn gemeenschap hoop! Hij heeft iets gezaaid in deze gemeenschap en doordat hij een wereldfiguur is heeft dit effect op ons allemaal. Metaforisch uitgedrukt als ik een zonnebloemzaadje plant in een bloempot gevuld met aarde en ik geef dit het nodige licht, warmte en water dan heb ik grote hoop opdat die zaadje zal ontkiemen en uitgroeien naar een mooie bloem en zulke simpele daad maakt mij gelukkig.
  Paus Adrianus VI is er uiteindelijk in de 16de eeuw niet in geslaagd om een gezondmaking tot stand te brengen, doordat hij weinig steun vond. Maar paus Franciscus heeft veel meer troeven in zijn handen want wat hij ook doet ‘the whole world is watching’. Hij kan beroep doen op het razendsnelle internet en de media. Uiteindelijk kan deze man ons misschien inspireren. Vergelijk president Obama met zijn ‘it’s time for a change’ uitspraak. Hij gaf en hopelijk geeft hij ons nog steeds hoop, weliswaar moet hij opboksen tegen wat het verleden teweeg heeft gebracht. De paus zal het eveneens niet gemakkelijk hebben met zijn positieve missie.
  Dat er heden ten dage dringend nood is aan zulke figuren die ons allen kunnen inspireren om het eens op een andere gezondere en hopelijk geweldloze manier te proberen, spreekt voor zich! Dat dit niet op een snel tempo zal gebeuren, is denk ik ook wel duidelijk. 
Laat ik eindigen met wijze woorden van Mark Twain: 

Mark Twain

‘The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why’.
mijn coverversie (onder mijn artiestennaam Erik Evermore) van Bob Dylan's song 'This Wheel's on Fire' kun je bekijken en beluisteren op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=CnVWX5W3JDE

Bibliografie:
"De eerste brief aan de Korintiërs." In De Nieuwe Bijbelvertaling. Leuven: Katholieke -                 Bijbelstichting en Vlaamse Bijbelstichting, 2004.
Girard, René. La Violence et Le Sacré. Parijs: Grasset, 1972.
Girard, René. Wat van het begin der tijden verborgen was … :een onderzoek in samenwerking met Jean-Michel Oughourlian en Guy Lefort. Kapellen: Pelckmans, 1990
Wolf, Hubert. "Hervorming aan hoofd en ledematen." Streven 82, no. 10 (2015): 919-926.